Debatt: Västerdalsbanan och Inlandsbanan – hur bra kan det bli?

Per-Anders Westhed, Vice ordförande i Inlandsbanan AB och ordförande i Västerdalsbanans Intresseförening 2011–2019, ger i ett debattinlägg på dt.se sin syn på hur man kan upprusta och utveckla Västerdalsbanan och Inlandsbanan:

I november 2019 rullade ett första timmertåg fram på en upprustad Västerdalsbana från timmerterminalen i Malungsfors. Infrastrukturminister Tomas Eneroth deltog vid invigningen av terminalen i augusti och uttryckte att detta var en ”nationell angelägenhet”. Så roligt att höra för oss som i många år kämpat för Västerdalsbanans överlevnad. Fantastisk utveckling från Trafikverkets styrelses beslut om att upphöra med underhållet på bandelen Rågsveden till Malung vilket var lika med början till slutet med denna bandel. Stor eloge till alla, ingen nämnd och ingen glömd, som jobbat för att det inte blev som Trafikverkets styrelse ville då.

Fler och fler tåg kommer nu efter banan med gods som ska ut i Sverige och världen. Jätteroligt! Kanske inledningen till persontrafik och på sikt tåg till Sälen. Det är i alla fall min vision!

Läs mer: 
DEBATT: Västerdalsbanan och Inlandsbanan – hur bra kan det bli?

2020-02-07 15.00